Jouw organisatie moet je positioneren

Jouw organisatie moet je positioneren

Jij bent de eigenaar van een commercieel bedrijf of een non gouvernementele of non- profit organisatie. Of je hebt gewoon een beweging of vereniging waar jij de voorzitter van bent. Je weet dan als geen ander dat je een organisatielogo nodig hebt. Maar wat is een organisatielogo nou precies en hoe belangrijk is het nu? In de komende alinea’s zullen wij het er hier meer over hebben.

Wat is een logo nou precies?
Een organistielogo ziet er vaak uit als een symbool met wat opschrift erbij. Vaak is dit in een cirkel, vierkant of ovaal geplaatst. Het is het beeldmerk waarmee je je organisatie vestigt en herkenbaar maakt. Bedrijfslogo’s worden gemaakt aan de hand van de huisstijl die de organisatie bezit, de soort organisatie en de doelen die worden nagestreefd. Je zult dus diverse kern aspecten van de organisatie in jouw logo terug moeten vinden. Het design van de organisatie kun je aan een grafisch bureau overlaten. Soms zorgt de communicatie afdeling van de organisatie ervoor dat het logo wordt vormgegeven.

Het belang van een organisatielogo
Een organisatielogo is niet alleen een leuk symbooltje, hier zit veel meer achter. De mens is visueel ingesteld, wat betekent dat men bij het zien van een symbolen, automatisch de relatie met de organisatie en haar doelen legt. Hierdoor is het mogelijk middels een organisatielogo de gehele organisatie zichtbaar te maken voor degenen waar de interesse naar uit gaat. Je geeft daarnaast ook te kennen wie je organisatie is en waar het voor staat. De zo geheten identiteit. Door de kleuren erin verwerkt, de symbolen maar ook de tekst en de vorm van je organisatielogo. Verder kun je makkelijker aan de promotie van je bedrijf werken door het organisatielogo op buttons, tassen en pennen te plaatsen. Aan een organisatielogo is vaak ook een slogan gekoppeld. Zo worden de doelen extra gecommuniceerd met het publiek.
Eigenlijk kun je zeggen dat het een mind thing is. De kleuren en de doelen van je organisatie blijven ergens in je onder bewustzijn hangen. Hierdoor is de organisatie die erachter schuilt herkenbaar gemaakt.

We kunnen daarom zeggen dat een organisatielogo van essentie is om je organisatie uiteindelijk te marketen zodat uiteindelijk van een gevestigd bedrijf gesproken kan worden. Het is daarom raadzaam om je organisatielogo design samen te laten stellen door een organisatie die daar wetenschappelijk voor onderricht is. Zo sla je de plank niet mis. Je zorgt niet voor verwarring bij je klanten.


Reageren is niet mogelijk.